måndag 10 mars 2014

Stadsutveckling med engagerade barn i lilla Högsätra skola

Vissa dagar är det extra roligt att få vara kommunalråd och ordförande för miljö- och stadsbyggnadsnämnden. Som i onsdags när jag fick vara med och starta Barnens samråd i Högsätra/Bergsätra projetket. Arbetet med att ta fram ett planprogram över området pågår och i detta projekt ska även barnens åsikter få komma fram på ett synligt sätt. Tanken är att vi ska hålla ett antal lektioner med en 4:a i Högsätra skola och de ska få vara med och tänka till kring vad som behövs, vad är bra och vad är mindre bra. Många elever bor även i närheten av skolan så skol- och bostadsmiljö är nära sammankopplat. 

Min roll var att inleda lektionerna och tala om demokrati och barnkonventionen och få igång en diskussion om vad det är och om barn får vara med och bestämma. Vi talade om stadshuset och alla visste att det var valår i år. Tillsammans med mina kollegor från Miljö- och stadsbyggnadskontoret pratade vi om vad stadsplanering var, hur områden förändras från år till år och att det kan vara bra och dåligt med förändring. Vårt uppdrag till barnen var att tänka till kring platser där man träffar andra, samlingsplatser och torg.






Barnen kom snabbt igång med att berätta om vilka platser de tyckte om och vad de skulle vilja ha mer av i området.

Några saknade en liten scen där man kunde uppträda. Även innergårdarna mellan husen ville eleverna som bor i området förbättra så att det blev roligare att göra saker där.

Den stora ängen var en tydlig plats för barnen. Det var där de sprang/promenerade i 3:an i gympan och där kunde man leka. Men annars kretsade mycket kring sport. Om man sa att man skulle ses "på ängen" så menade de den spontanidrottsplats som finns bakom de gröna husen. Där var många ofta. Eller skejt-rinken/rampen. Där hängde man mycket. 

Det jag slogs av vad att ingen i denna klass spelade hockey eller tränade konståkning. Det var andra sporter som dominerade och framförallt, spontanidrott mer än organiserad idrott. Detta fick mig att tänka en del om hur vi ser till att alla barn kan få ta del av aktiviteter och sport. 

Dagens uppgift var att rita ett torg. Det var inte helt lätt att släppa tanken på Lidingö Centrum och Larsbergstorget som dominerade diskussionen.
Men när de väl fick pennor och papper så släppte det och fantasin och kreativiteten flödade.  En elev tänkte sig ett litet torg med bänkar runt en fontän. Torget skulle vara omgärdat av en godiskiosk, en leksaksaffär, en sportaffär, en bilbana modell större och en lekpark med hoppborg. Kanske inte så dumt om man är 10 år att ha alla dessa saker nära inpå knuten. 





Vi ska fortsätta med dessa lektioner, vi lämnade ett stort flygfoto över området så att alla elever kunde se området på ett annat sätt än de gör dagligen. Nu på onsdag ska de få gå en guidad visning av sitt eget område med vår stadsantikvarie och få höra historien om sitt område. Tyvärr kan jag inte vara med på det, men jag hoppas att jag kan vara med senare. 

Jag har i alla fall bjudit in klassen till mig så de kan komma och berätta när de är klara med samrådet, hur vill de se Högsätra/Bergästra. Det ska bli jätteroligt att få höra och jag har lovat att de ska få träffa fler politiker... vet inte om de tycker det är spännande eller om de misstänker att de ska få något att dricka och äta i stadshuset??? 
Jag får se till att jag har festis och chokladbollar när de kommer, det funkar alltid när man är 10 år och livet leker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar